Thursday, December 8, 2011

Regang Otot Elak Cedera

KITA melakukan aktiviti aerobik untuk meningkatkan kecergasan kardiovaskular, membakar lemak selain membuat latihan bebanan untuk mengekalkan otot sebenar dan membina kekuatan.

Rutin itu menjadi antara komponen utama dalam program kecergasan, sama ada anda setuju atau tidak. Ini adalah antara komponen penting dan terangkum dalam setiap jenis senaman.

Sebenarnya, ada tiga komponen utama dalam senaman, namun sering kali kita mengambil mudah mengenai soal regangan.

Pengabaian terhadap soal regangan amat dikesali. Latihan regangan memberi lebih kebebasan dari segi pergerakan dan memperbetulkan bentuk badan.

Ia juga meningkatkan ketenangan fizikal dan mental selain mengurangkan ketegangan otot, lenguh badan dan mengurangkan risiko kecederaan.

Segelintir individu dianugerahkan kelenturan yang lebih dan ini ditentukan oleh faktor genetik, umur, jantina dan tahap aktiviti fizikal.

Semakin meningkatnya usia seseorang, maka daya kelenturan juga akan berkurangan. Kebiasaannya ini adalah hasil daripada ketidakaktifan lebih daripada proses penuaan.

Jika kita kurang aktif dalam melakukan aktiviti fizikal begini, maka lebih kuranglah kelenturan akan berlaku.

Sebelum melakukan regangan, ambil beberapa minit untuk memanaskan otot yang sejuk. Mulakan dengan mudah, hanya berjalan dan menggerakkan tangan dalam pergerakan membulat.

Ambil masa selama lima hingga 10 minit untuk memanaskan badan sebelum melakukan regangan. Ingat, apabila melakukan regangan mulakan dengan perlahan, hembuskan nafas apabila anda regangkan otot dengan lembut.

Cuba kekalkan regangan otot sekurang-kurangnya 10 hingga 30 saat.
Namun, dalam melakukan regangan, ada beberapa perkara yang harus anda elak seperti jangan bounce ketika melakukan regangan.

Pegunkan regangan adalah lebih efektif dan mengurangkan risiko kecederaan.

Jangan regangkan otot yang tidak dipanaskan dan usah desak otot terlalu jauh. Jika terasa sakit, kendurkan tekanan dan jangan tahan nafas.

Masa yang singkat menyebabkan ramai orang mengabaikannya dan ada juga mengakui mereka tidak mempunyai masa untuk melakukan regangan.

Disarankan sekurang-kurangnya masa diperuntukkan untuk latihan ini dilakukan 30 minit sebanyak tiga kali seminggu. Lima minit regangan selepas habis sesi latihan adalah lebih baik dari tidak melakukannya langsung.

Ada beberapa tip untuk memastikan regangan dapat dilakukan. Jika anda tidak mempunyai masa yang cukup untuk memanaskan badan sebelum regangan, cuba lakukan beberapa regangan sejurus selepas mandi atau berendam dalam air panas.

Panas menyebabkan suhu yang sesuai untuk regangan sebenar. Selain itu, cuba beberapa teknik regangan mudah sebelum bangun dari katil semasa bangun pagi.

Bangkit dengan regangan menyeluruh badan dengan melunjur jari kaki dan menggapai tangan ke atas kepala. Ini dapat membantu memulakan pagi anda dengan hebat.

Selain itu, ada sangat digalakkan untuk mengikuti kelas regangan seperti yoga atau tai-chi.

Dipetik dari akhbar Berita Harian, 5 November 2011, page number: 013

No comments:

Post a Comment