Tuesday, March 13, 2012

Tatacara Pengunsian Rumah

Kepentingan

Adakah anda dan keluarga anda tahu CARA untuk menyelamatkan diri dengan cepat dan selamat jika kebakaran berlaku? Apakah tindakan anak anda jika mendengar jeritan API....! API....! API....!?

Malang sekali, ramai yang tidak tahu bagaimana untuk bertindak jika berlakunya kebakaran. Mereka mungkin terkejut dengan asap tebal, menjadi kelam kabut ataupun takut bertindak. Fenomena ini adalah reaksi biasa tetapi anda boleh mengelakkan perkara ini daripada berlaku.

Menyelamatkan diri semasa kebakaran bukanlah mudah seperti yang disangkakan. Ia memerlukan perancangan awal. Kekerapan mengadakan latihan akan menentukan kewajaran tindakan yang bakal diambil oleh ahli keluarga anda semasa kebakaran.

Merancang Pelan Menyelamatkan Diri

Lukiskan pelan lantai rumah anda. gunakan kertas graf ataupu kertas grid (yang di bekalkan di belakang buku ini) untuk melukis pelan rumah anda.

Lukis seluruh struktur pelan rumah. Lukiskan kedudukan semua tingkap, pintu, tangga, lorong dan juga halangan-halangan seperti meja makan, sofa dan lain-lain.

Tunjukkan dua jalan keluar dari setiap bilik iaitu jalan keluar utama dan jalan keluar alternatif. Kenal pasti sekurang-kurangnya dua jalan keluar dari setiap bilik dan tunjukan ia di dalam pelan. Api yang merebak sukar di ramal dan pintu keluar utama mungkin terhalang oleh api dan asap. Oleh itu anda terpaksa gunakan jalan alternatif. Setiap ahli keluarga anda juga perlu tahu jika pintu keluar utama terhalang mereka perlu keluar melalui jalan alternatif.

Bagi rumah yang jenis dua tingkat, tingkap di tingkat atas boleh dijadikan jalan keluar altenatif. Anda tidak digalakan memasang geriji. Jika geriji dipasang ianya hendaklah dari jenis yang boleh di buka.

Pamerkan pelan kecemasan kebakaran rumah dan nombor talian kecemasan bomba berhampiran telefon anda supaya pebantu rumah dan para tetamu dapat melihat dan memahaminya.

Sentiasa kemaskini pelan kecemasan anda mengikut perubahan yang berlaku dalam rumah anda. Anda dinasihatkan supaya menempatkan mereka yang kurang upaya (kanak-kanak, orang tua dan orang cacat) di tingkat bawah. Perancangan khas perlu bagi kumpulan ini.

Ketahui Jalan Keluar Kecemasan dan Jauhkan dari Halangan

Pastikan setiap jalan keluar boleh digunakan pada setiap masa. Adakah anak anda boleh membuka pintu ataupun tingkap dengan sendiri? Adakah tangga atau laluan kecemasan bebas dari halangan?

Dalam kebanyakkan kes, tingkap merupakan jalan keluar alternatif. Oleh itu pastikan tingkap rumah anda tidak terhalang oleh perkakas rumah ataupun objek lain.
Pastikan tingkap anda dari jenis yang boleh dibuka dan cukup besar untuk dilalui semasa kecemasan.

Pastikan tingkap anda dipasang dengan system penggera keselamatan boleh dibuka secara mudah semasa kebakaran.

Pastikan pintu yang dimangga atau dikunci boleh dibuka oleh setiap ahli keluarga anda. Setiap ahli keluarga perlu mengetahui dengan jelas dimana semua kunci pintu disimpan.

Sekiranya wujud halangan pada jalan keluar kecemasan, pastikan ianya dialihkan segera.

Kenalpasti Tempat Berkumpul

Pilih satu lokasi diluar rumah anda yang akan menjadi tempat berkumpul sekiranya berlaku kebakaran. Tandakan tempat berkumpul tersebut didalam pelan pengunsian rumah anda. Dengan berkumpul, anda boleh memastikan tiada ahli keluarga yang terperangkap. Tempat berkumpul yang sesuai ialah di halaman depan rumah.

Sekiranya anda berada ditempat berkumpul, jangan sekali-kali masuk semula kedalam rumah bagi mengelakkan dari terperangkap. Tunggu sehingga bantuan tiba.


Sources: BOMBA PAHANG (ww.bombaphg.gov.my)

No comments:

Post a Comment